Održan seminar “Novi sistem fiskalizacije u Republici Srpskoj”

Početna 5 Aktuelnosti_RegijaTB 5 Održan seminar “Novi sistem fiskalizacije u Republici Srpskoj”

06.06.2024.

U Trebinju je u srijedu 05.05.2024. održan seminar na temu “Novi sistem fiskalizacije u Republici Srpskoj”, na kojem su predstavljeni različiti aspekti vezani za novi sistem fiskalizacije po novom Zakonu o fiskalizaciji u Republici Srpskoj.

U prvom dijelu je Persa Paić, pomoćnik direktora Poreske uprave Republike Srpske, predstavila Zakon o fiskalizaciji i prateće podzakonske akte, kao i novine i razlike u odnosu na prethodni zakon koji je tretirao ovu oblast – Zakon o fiskalnim kasama. Prisutni su upoznati i sa dinamikom i postupcima inicijalne fiskalizacije po novom sistemu.

U drugom dijelu Dragan Zorić, načelnik odjeljenja za poreze, registraciju i koordinaciju rada PC i PJ, praktično je predstavio postupke za pokretanje procedure za inicijalnu fiskalizaciju, koju bi trebalo da obave subjekti iz prve grupe iz Pravilnika o dinamici fiskalizacije, odnosno svi dosadašnji obveznici, do 17.06.2024. godine. Postupak inicijalne fiskalizacije je obaveza poreskog obveznika, a pokreće se registrovanjem poslovnog  prostora i podnošenjem zahtjeva za izdavanje bezbjednosnog elementa (BE), te zahtjeva za subvencionisanje troškova inicijalne fiskalizacije. Svi pomenuti zahtjevi  podnose se  u elektronskom obliku korišćenjem elektronskih usluga Poreske uprave.

Nakon što poreski obveznik pokrene postupak inicijalne fiskalizacije, slijedi izrada BE od strane Poreske uprave. Ovej BE preuzima operater fiskalnog sistema i isporučuje obvezniku elektronski fiskalni uređaj. Puštanjem u rad uređaja završava se proces fiskalizacije.

Slavica Kovačević, načelnik odjeljenja za kontrolu iz PC Doboj Poreske uprave RS, upoznala je prisutne o detaljima vezanim za funkcionisanje novog sistema, vrstama fiskalnih računa i tipovima transakcija. Osvrnula se i na mjere kontrole i kaznene odredbe predviđene novim zakonom.

Interesovanje za temu seminara pokazuje i veliki broj zainteresovanih učesnika i veliki broj pitanja koja su postavljali. Direktor PPK Trebinje, Veselin Savić, pozvao je prisutne da uočene probleme, pitanja i nedoumice dostave Komori, kao bi se mogle na sistematičan način, u obliku konkretnih prijedloga za poboljšanja, uputiti nadležnim institucijama. Neki od uočenih problema sa prijedlozima za poboljšanje koje je naveo su:

  • Sistem elektronskih faktura bi bio mnogo bolje rješenje od fiskalizacije koja je predviđena u drugom krugu, za evidentiranje veleprodaje i transakcija između poslovnih subjekata.
  • Nije jasno zašto je jako je ograničena upotreba virtuelnih procesora fiskalnih računa (PFR), čiji su troškovi znatno niži u odnosu na lokalne procesore fiskalnih računa (LPFR), jer nije potreban uređaj. Pored toga, kvar na LPFR znači potpuno obustavljanje prodaje. Trebalo bi svima dopustiti da mogu imati i virtuelni PFR.
  • LPFR za povezivanje sa sistemom PU koristi posebnu mobilnu internet konekciju, što je nepotrebno ako u objektu već postoji internet konekcija. Ovo znatno povećava troškove održavanja koji uključuju i troškove za mobilnu internet konekciju.
  • Predviđeno je da svako mjesto gdje se vrši štampa fiskalnog računa (“kasa”) ima poseban LPFR uređaj, što je nepotrebno, jer jedan LPFR može da bez problema opslužuje zahtjeve sa više kasa unutar jednog objekta.